Proč nepoužívám učebnice
První lekce s klientkou a já se jí ptám, co jí na předchozím kurzu vyhovovalo a co ne. Ona říká ”Nevyhovovala mi učebnice.” ”Proč?” zní moje otázka. ”Musela jsem se učit něco, co jsem nepotřebovala. Něco, co by mi bylo k ničemu.” A já jí na to odpovídám ”Přesně proto učebnice nepoužívám.”.
S výukou s učebnicemi mám tříletou zkušenost z jazykovky, kde vedení učebnice v některých lekcích vyžadovalo. Už v tu dobu jsem je neměla moc ráda a do lekcí často zařazovala své aktivity. Aktivity, které podporují mluvení a ve kterých může student mluvit o sobě. Ne o někom z učebnice – např. jak John mluví o své kariéře trenéra.
Já totiž pevně věřím, že když mluvíme sami o sobě, učíme se tím daleko rychleji. Protože koho by nebavilo mluvit sám o sobě? 🙂 A když nás něco baví, jde to učení samo.
Další kámen úrazu – v učebnici nemusí být to, co student potřebuje. Potřebujete se připravit na dovolenou v zahraničí? Ne každá učebnice vám s tím dokáže pomoci. Potřebujete se cítit v pohodě na meetingu v práci? Klasická učebnice se nezaměřuje na business English.
A pak sedíte na lekci a říkáte si ”Proč se musím učit vyjmenovat celou zoo, když se chci jen v pohodě domluvit na dovolené?” Nebo ”Proč se musím učit předminulý čas a třetí podmínkovou větu? Opravdu to budu potřebovat na objednání kafe?”.
Minulý týden mě mile překvapila moje klientka, když si na lekci připravila fotky z dovolené z lyžovačky v Rakousku. Během povídání o fotkách jsme procvičily minulý čas a slovíčka spojená se zimou a cestováním. Ona povídala, já jí dávala zpětnou vazbu na její slovní zásobu, gramatiku a výslovnost. Případně jsem jí pomohla větu správně říct.
S jinou klientkou jsem probírala plány na tento rok. Kam chce cestovat? Co si chce koupit? Co chce začít dělat? Co chce přestat dělat? Co chce zažít? Díky tomu jsme krásně procvičily budoucnost, ve které si nebyla moc jistá.
A ještě vás nechám nakouknout do jedné lekce z minulého týdne. Klientka si chce být jistá v typických situacích na dovolené. Trénovaly jsme tedy různé situace v hotelu – check-in, check-out a problémy, které se mohou objevit. Já si zahrála na recepční a ona na hosta.
Musím říct, že cesta k výuce bez učebnic pro mě byla přirozená, nenásilná a logická. Myslím si a mám to několikrát ověřené, že největších výsledků klient dosáhne, když se učí to, co on sám potřebuje. Plus ho to také musí bavit a musí to být on, kdo je centrem dění kurzu. Mé kurzy jsou postavené na konverzaci, případně zaměřené na angličtinu na cesty. A tam učebnice opravdu nepotřebuji. 🙂
A jaká je vaše zkušenost s učebnicemi?
Nabídku mých kurzů najdete tady: